På nogle arbejdspladser er der risici for at der kan indtræffe hændelser hvor det er nødvendig at foretage en evakuering af mandskab fra sitet. Ved at anvende SmartTID til tidsregistrering er der information tilgængelig om hvilke ansatte der er på arbejde. Disse oplysninger kan anvendes til at få et overblik over om alle ansatte er blevet evakueret i tilfælde af en hændelse hvor evakuering er nødvendig.

Evakueringsmodulet virker ved, at der skiftes arbejdstype på medarbejderne fra fx NORMAL til EVAKUERING. Derved bliver medarbejderen stemplet ud.
Det er holdleder eller medarbejderen selv, der via SmartTIDs applikationer – terminal, webterminal eller app – kan skifte arbejdstype på de medarbejdere, der skal evakueres. Det er udelukkende en markering – der er ikke mulighed for at sende beskeder eller notifikationer til medarbejderne. Det vil sige, at det er et redskab til at holde styr på, hvem der er evakueret, og hvem der ikke er.

Man skal være opmærksom på, at det kan sættes op, så alle kan evakuere alle eller at kun visse profiler eller medarbejdergrupper kan. Det er således nødvendigt at overveje, hvem der skal have rettigheder til at kunne evakuere medarbejdere.

Opsætning

Først skal der oprettes en særlig arbejdstype:

Image Placeholder

Dernæst skal denne knyttes til evakueringsfunktionen:

Image Placeholder

Profilen skal også rettes til - dels for om den givne profil skal kunne se evakueringsknappen i appen og dels for at knytte evakueringsarbejdstypen til profilen:

Image Placeholder
På profilens øvrige indstillinger defineres, om evakueringshandlingen skal være mulig for profilen (4) - altså om denne profil skal kunne markere sig selv eller andre evakueret.
På profilens liste over arbejdstyper (5) føjes arbejdstypen EVAKUERING til, hvis denne profil skal kunne markeres evakueret.

Nu mangler aktiveringen af knappen 'På arbejde, hvilket kun kan ske i DAB eller ved konsulentens hjælp:

Opsætning i DAB
For at funktionen bliver tilgængelig er det nødvendig at sætte knap (-106) 'At work' aktiv på de profiler, der skal have adgang til at se hvilke medarbejdere, der er på arbejde. Dette gøres ved at tilføje profilen til knappen. I dette tilfælde er den synlig for profilen FUNK og kun på mobilappen.

Image Placeholder

I brug:
På telefonen håndteres evakuering ved at gå ind under menupunktet "På arbejde". Her vælges den medarbejder, der skal markeres evakueret. Efter der er valgt medarbejder, fremkommer knappen "Evakuering", og når der trykkes på denne bliver medarbejderen logget ud med "EVAKUERING" som arbejdstype i kladden.
Som det fremgår vil denne medarbejder ikke længere figurere på listen 'På arbejde'.
Bemærk, at denne funktion er det samme på terminal og webterminal, hvis man slår visning af "På arbejde" til for 'terminal'.

Image Placeholder

Man kan benytte 'Daglig Status til at holde øje med, hvem der er evakueret og hvem, der måtte mangle:

Image Placeholder