Hvad er en pause? Vi støder tit på spørgsmålet, fordi det hurtigt bliver abstrakt, når man skal forstå forskellen mellem betalt eller ikke-betalt pause.

En pause er et ophold i arbejdet – altså et tidsrum, hvor man ikke arbejder. Og hvis pausen skal betales af medarbejderen selv, så skubbes sluttiden til et senere tidspunkt, hvis man skal have opfyldt ambitionen om fx at arbejde 7,4 timer om dagen.

Vi kan sammenligne med at en arbejdsdag er som et cykelløb på 100 km. Start er ved km 0, mål er ved km 100. Hvis cykelrytteren holder pause ved km 40, så kommer mål jo ikke tættere på, mens han eller hun står stille. Der er stadig 60 km til mål. Altså er pausen et ophold, hvor der ikke arbejdes, og jo længere pausen er, des længere tid går der før man er i mål.

Men hvis nu det er betalt pause – så er det anderledes. Hvis cykelrytteren holder betalt pause ved km 40, så trædes der godt nok ikke i pedalerne – der arbejdes ikke – men cykelrytteren holder fast i holdbilen og holder frihjul, og triller således af sted tættere på mål, selvom han eller hun ikke laver noget. Pausen er en del af arbejdstiden (transporttiden), så selvom man ikke laver noget, så går arbejdstiden stadig. Man er betalt for ikke at lave noget.

Man kan faktisk kombinere de to ting, så man både har ikke-betalte og betalte pauser på samme dag eller at medarbejderne kan forlænge pauser efter behov. I det sidste tilfælde kan en særlig procedure (SP_BreakEnd) skille egen-betalt og arbejdsgiver-betalt pause ad. Det kan jeres konsulent hjælpe med at sætte op.